Avtal undertecknat – Lokaltog i Danmark beställer 14 nya batteritåg

Tågen kommer att ha en topphastighet på 160 kilometer i timmen, vilket möjliggör nya servicemöjligheter på det statliga järnvägsnätet. Lokaltog förväntar sig att de nya tågen levereras av Stadler mellan fjärde kvartalet 2027 och slutet av 2028. Den slutgiltiga leveransplanen fastställs vid årets slut. Bild: STADLER

Efter en lång process har Lokaltog, som ingår i Movia, undertecknat ett avtal med den schweiziska tågproducenten Stadler. Detta innebär att leveransen av 14 nya batteritåg för användning på Østbanen och Tølløsebanen nu är på väg.

I början av augusti valde Lokaltog Stadler som vinnare i upphandlingen av 14 batteritåg. Innan avtalet kunde undertecknas var det dock nödvändigt att få inköpet godkänt av Region Sjælland, som står som garant för finansieringen. Detta godkännande kom vid ett möte nyligen i regionrådet.

Stor dag

Den faktiska avtalssigneringen ägde rum på Lokaltogs huvudkontor, och företagets vd, Lars Wrist-Elkjær, beskrev detta som en stor dag för bolaget, som på uppdrag av Movia driver nio lokala järnvägslinjer på Sjælland och Lolland-Falster.

– Vi på Lokaltog ser verkligen fram emot det framtida samarbetet med Stadler, och jag vill också tacka Region Sjælland för att de gett oss uppdraget att göra denna historiska omställning. Med detta avtal ersätter vi våra gamla dieseltåg med ett hållbart alternativ. För första gången på över 50 år byter vi till helt ny teknologi, som både bidrar till den ekologiska omställningen och ger våra resenärer en mer bekväm och modern resa, säger Lars Wrist-Elkjær.

Nya batteritåg för en grönare framtid

Lokaltogs kommande batteritåg kommer att vara av modellen FLIRT, ett beprövat koncept från Stadler som redan har levererats till flera europeiska länder och USA.

– Vårt FLIRT Akku-modell har återigen vunnit en upphandling av batteritåg. Vi är glada över att Danmark nu väljer denna innovativa lösning och stolta över att kunna stödja våra kunder på deras väg mot hållbar mobilitet. Den accelererande klimatkrisen stärker vår övertygelse om att framtiden för modern transport ligger i grön teknologi, säger Dr. Ansgar Brockmeyer, vice vd för marknadsföring och försäljning hos Stadler.

Godkänd finansiering och ett steg mot hållbar transport

Köpet av tågen godkändes av regionrådet i Region Sjælland, som också agerar garant för Lokaltogs lån. Christian Wedell-Neergaard, ordförande i utskottet för regional utveckling, utbildning, kollektivtrafik och internationellt samarbete, ser fram emot att se de nya tågen i drift.

– Jag ser verkligen fram emot att de nya, moderna batteritågen tas i bruk på Østbanen och Tølløsebanen, som nyligen har renoverats. Dessa nya tåg är ett viktigt steg mot att göra regionen grönare. De kommer vara en stor vinst för resenärerna och stärka det regionala huvudnätet. Med tillgång till toaletter, bord och WiFi kommer kollektivtrafiken att bli ännu mer attraktiv, säger Christian Wedell-Neergaard.

Fakta om Lokaltogs nya batteritåg

  • De nya batteritågen levereras av den schweiziska tillverkaren Stadler.
  • Tågen kommer att vara utrustade med bord, toaletter och WiFi.
  • När alla batteritåg har levererats kommer Lokaltogs nuvarande IC2-tåg att tas ur drift.
  • Region Sjælland står bakom finansieringen och agerar som garant för Lokaltogs lån för inköpet av de nya tågen.
  • Ett av huvudmålen i Movias nya mobilitetsplan för 2024 är fokus på klimat och miljö. Lokaltogs köp av 14 nya batteritåg – med möjlighet att köpa ytterligare 10 tåg för andra linjer i Region Sjælland – är ett första stort steg mot målet att all ny tågtrafik ska vara eldriven.
  • De 14 nya batteritågen kommer att vara utsläppsfria och bidra till en bättre lokal miljö genom att minska både utsläpp och buller vid acceleration och tomgång på stationerna.
  • Tågen kommer att användas på Østbanen och Tølløsebanen.

Med detta avtal tar Lokaltog och Region Sjælland ett viktigt steg mot en mer hållbar och modern framtid för kollektivtrafiken. Genom att byta ut dieseltågen mot nya, tysta och miljövänliga batteritåg möter de både dagens och framtidens krav på en grönare transportlösning.

Källa: LOK-Report