Kostnaden för dubbelspår och nya tåg på Roslagsbanan ökar med nästan 300 miljoner

Kostnaden för Roslagsbanans utbyggnad skenar. Foto: Stina Wickenberg

Projektet för att bygga dubbelspår och köpa nya tåg på Roslagsbanan blir betydligt dyrare än planerat, enligt Lokaltidningen Mitti. Den ursprungliga budgeten räcker inte längre, och det behövs ytterligare 294 miljoner kronor för att slutföra satsningen.

Enligt ett tjänsteutlåtande till regionens trafiknämnd är fördyringarna ett resultat av flera faktorer. Förseningen av de nya X15p-fordonen har lett till ökade kostnader för bland annat personal och förlängd garantiuppföljning av de nytillkomna vagnarna, skriver Elin Lindström, presskommunikatör på trafikförvaltningen i Region Stockholm, rapporterar Mitti.

Dessutom har oväntade problem i byggarbetet på Roslagsbanan lett till högre kostnader. Markförhållandena vid Portvägen och Frescati var svårare att arbeta med än vad som först beräknades, vilket också bidrog till de ökade utgifterna.

Enligt lokaltidningen är en annan bidragande orsak till de högre kostnaderna de ökade priserna på tågfordon. Trafikförvaltningen ser ökningen som relativt väntad. Enligt Lindström har samhällsutmaningar de senaste åren, såsom kostnadsökningar och problem med leveranskedjor efter pandemin och det instabila omvärldsläget, påverkat många investeringsprojekt.

Beslut om den nya budgeten kommer att tas av regionfullmäktige. Om den godkänns beräknas den totala kostnaden för projektet landa på cirka 11 miljarder kronor. Det är ännu inte klart när ärendet tas upp på dagordningen.

Källa: Mitti