Under årets första kvartal uppvisade Railcare en ökning av koncernens nettoomsättning, som steg med 16,6 procent till 129,4 MSEK (jämfört med 111,0 MSEK). Likaså steg rörelseresultatet (EBIT) till 13,8 MSEK (från 13,1 MSEK).
"Det första kvartalet har påverkats negativt av den långa vintern som inneburit att vi tvingats skjuta fram planerade arbeten i entreprenadverksamheten. Trots detta levererar vi ett stabilt kvartal tack vare transportverksamheten där vi under hela kvartalet haft avtal med Kaunis Iron, LKAB och röjningslok för Trafikverkets räkning", kommenterar Railcares VD, Mattias Remahl
Mattias Remahls kommenterar i korthet:
en långa vintern ledde till ökat arbete med snömaskinerna, vilket försenade planerade jobb för Liningverksamheten. Trots höga snövolymer, kompenserades inte förseningen av betalningar från snökontraktet. I Storbritannien är entreprenadvolymerna fortsatt låga. Diskussioner om framtida tjänstebehov pågår med Network Rail.
Svensk järnvägs underhållsskuld är välkänd och utmanande, särskilt med tanke på Malmbanans stopp och dess ekonomiska konsekvenser. Sommarperiodens banarbete minskar kapaciteten ytterligare. Långsiktigt krävs ökad infrastruktur för att möta industrins transportbehov, men oro finns för tidsbrist. Effektiviserat underhållsarbete är nödvändigt.
Testkörning av nästa generations MPV, med en innovativ eldrift och laddningssystem, har påbörjats. Godkännande och utbildning förväntas möjliggöra användning i entreprenadverksamheten från hösten 2024.