Först i Sverige med bevakning av tågbiljetter

MTRX först i branschen med bevakning av biljetter. Foto: MTRX

Som första tågbolag på den svenska marknaden lanserar nu MTRX bevakning av biljetter. Nu kan ressugna bevaka ett datum där biljetter ännu inte släppts och få ett automatiskt meddelande när avgången är tillgänglig. Den nya funktionen hjälper resenärer hitta biljetter kring populära datum eller där exempelvis banarbeten försenar biljettsläpp. Nyheten hjälper resenärer att navigera en tågmarknad som utmanats av oregelbundna biljettsläpp under det senaste året.

Tågbolaget introducerar nu möjligheten att bevaka ett resedatum på deras hemsida. För den som vill få information direkt när resor blir tillgängliga på en specifik dag får nu ett mail direkt när biljetter släpps till försäljning. Det innebär ett lättare sätt att matcha resebehov med tillgängliga biljetter. Tågbolaget är det första företaget på den svenska tågmarknaden som introducerar denna funktion.

– Med bevakningsfunktionen tar vi ännu ett steg åt att förbättra upplevelsen för resenärerna på den svenska tågmarknaden. Det ska vara ännu lättare att hitta en resa som passar för var och en. Att få direktinformation om biljettsläpp på stora resdagar som kring julen underlättar för de som vill resa ansvarsfullt och klimatsmart, säger Maria Hofberg, kommersiell chef på MTRX.

Det här är det senaste exemplet på hur bolaget utmanar tågbranschen med tekniska och praktiska utvecklingar. Biljettlöst resande, automatisk förseningsersättning och biljetter med ett ledigt säte bredvid är några av de saker som de har introducerat för att förbättra reseupplevelsen. Med bevakning av biljetter tar företaget ytterligare ett steg för att möta resenärens behov. Mot bakgrund av det senaste årets utmaningar för tågbolagen att få sina avgångar fastställda av Trafikverket, vilket lett till oregelbundna biljettsläpp, är nyheten en klar fördel för resenären.

– Reseupplevelsen handlar inte bara om punkten mellan att du kliver ombord och går av tåget. För oss är begrepp som service och bemötande sådant som också involverar allt från bokningen, den digitala plattformen och informationen inför och efter resan, för att ta några exempel. Vi letar ständigt efter områden där vi kan förbättra upplevelsen ytterligare och här tror vi att biljettbevakning gör stor nytta, säger Maria Hofberg.