Den blivande tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö

Älvsjö stationsområde. Foto: Stina Wickenberg

En ny tunnelbanelinje ska byggas mellan Fridhemsplan och Älvsjö, med stationer i Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet och Östberga. Region Stockholm bjuder in till samråd om arbetsområden, arbetstunnlar och lokalisering av depå för den planerade tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö. 

Planeringsarbetet pågår för den nya tunnelbanelinjen. Region Stockholm undersöker mark, samlar in kunskap och har dialog med allmänhet och andra aktörer för att veta var stationsuppgångarna ska placeras.

I planeringen utgår Region Stockholm från att:

  • Plattformarna och tågen blir kortare än i dagens tunnelbana, men tågen kommer köras med tätare trafik så väntetiden minskar för resenärerna.
  • Stationerna blir bytespunkter där olika trafikslag kommer knytas samman.

Stationerna

  • Fridhemsplan trafikeras i dag av tunnelbanans Blå och Gröna linjer och flera busslinjer. En ny plattform kommer byggas under den befintliga stationen.  
  • Liljeholmen är en viktig bytespunkt. Här kan du byta till tunnelbanans Röda linje, Tvärbanan och bussar. I området byggs nya bostäder och arbetsplatser. Här samarbetar Region Stockholm med flera andra aktörer för smidiga lösningar. 
  • Årstabergs station blir en viktig bytespunkt där du kan byta mellan tunnelbana, pendeltåg, Tvärbana och bussar. Här ska det bli fler bostäder och arbetsplatser.
  • Årstafältet utvecklas till en ny stadsdel med bostäder, handel och arbetsplatser. För att skapa smidiga resor planerar Region Stockholm tillsammans med Stockholms stad så att bostäder och tunnelbanan hänger ihop.  
  • Östberga ska utvecklas med fler bostäder och arbetsplatser. Den nya tunnelbanestationen placeras i Östberga. 
  • Älvsjö är redan i dag en viktig mötespunkt för många resenärer med pendeltåg och bussar. Här planeras även Spårväg Syd och områden nära stationen är utpekade som utvecklingsområden. 

Den nya depån
Den nya linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö blir fristående. Linjen behöver därför ha en egen depå för sina tunnelbanetåg. Stockholms tunnelbanesystem har flera depåer. I en sådan kan tunnelbanetågen parkera, få service, underhåll och städning. En ny depå kommer att byggas för den nya linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö. 

Depån ska hantera cirka 10 tunnelbanetåg som ska trafikera den nya linjen. Dessutom tillkommer arbetsfordon för underhåll av spår och tunnlar. Region Stockholm utreder om depåns spår ska ansluta till befintlig tunnelbana eller stambanan, så att nya tåg och fordon smidigt ska kunna ta sig till den nya depån. En depå behöver bland annat ha verkstadshus, uppställningshallar, tvätthall och andra teknikbyggnader. Vissa delar behöver vara ovan mark, andra kan placeras under mark.

En lokaliseringsutredning pågår för att hitta en lämplig plats för den kommande depån. Utredningen planerar att vara klar vid årsskiftet 2023/24.

Byggstart 2025
Planeringen av en ny tunnelbanelinje till Älvsjö har pågått sedan 2020 och beräknas ta cirka 5 år. Byggstart planeras till 2025 under förutsättning att alla tillstånd är klara. När spaden sätts i marken är byggtiden cirka 9 år.

Källa: Region Stockholm