Finländska Västbanan på väg mot byggstart senast 2027

För närvarande pågår förhandlingar om finansieringen av den första fasen av projektet, där både den finska staten och flera kommuner, däribland Helsingfors, Esbo, Salo och Åbo, deltar som aktieägare i Västbanan-bolaget. Karta: Västbanebolaget

Västbanan-projektet, som syftar till att förbättra järnvägsförbindelserna mellan Helsingfors och Åbo, har gjort betydande framsteg i sin planering och siktar nu på att inleda byggnadsarbetet senast år 2027. Detta framgår av den senaste uppdateringen från Västbanan-bolaget, som ansvarar för projektet.

– Vi förbereder oss för att byggplaneringen ska kunna börja redan nästa år, och vårt mål är att de första spadtagen ska tas senast 2027, säger Pekka Ottavainen, vd för Västbanan-bolaget, i ett pressmeddelande.

Storsatsning på snabbare förbindelser

Västbanan-bolaget, som grundades år 2020 under namnet Turun Tunnin Juna Oy, (Entimmeståget på svenska) har fått i uppdrag att utforma och finansiera den nya järnvägsförbindelsen mellan Esbo och Åbo. Projektet omfattar både en ny snabbspårförbindelse mellan Esbo och Salo samt en utbyggnad av dubbelspår mellan Salo och Åbo. Målet är att förkorta restiden mellan Helsingfors och Åbo, vilket skulle gynna både pendlare och långväga resenärer.

Första byggfasen kostar 1,3 miljarder euro

Den första byggfasen av projektet beräknas kosta 1,3 miljarder euro. Denna fas inkluderar detaljerad byggplanering för hela sträckan samt byggandet av de första järnvägsavsnitten. De första byggarbetena kommer att fokusera på sträckan mellan Esbo och Lojo, samt på att bygga delar av dubbelspåret mellan Salo och Hajala och mellan Nunna och Kuppis.

Västbanan-bolaget uppskattar att den första byggfasen kommer att vara klar år 2032.

– Finansieringsbehovet är dynamiskt och kommer att variera beroende på hur byggnadsarbetena fortskrider, förklarar Ottavainen.

Hela projektet beräknas kosta 3 miljarder euro

Hela Västbanan-projektet, inklusive den andra byggfasen som omfattar sträckan mellan Lojo och Salo samt dubbelspår mellan Hajala och Nunna, beräknas kosta cirka 3 miljarder euro. Detta omfattar alla nödvändiga arbeten för att färdigställa hela järnvägsförbindelsen mellan Esbo och Åbo.

Enligt Västbanan-bolaget har projektet hittills följt tidsplanen. De tekniska delarna av järnvägsplanerna är redan färdiga, och nästa steg är att ta dessa planer genom den administrativa granskningsprocessen enligt järnvägslagen. Därefter kommer planerna att överlämnas till Trafik- och kommunikationsverket Traficom för slutgiltig behandling.

Västbanan-projektet ses som en viktig investering i Finlands infrastruktur och förväntas förbättra både nationella och internationella förbindelser. Om allt går enligt plan kommer projektet att bidra till att minska restiderna och stärka regionens konkurrenskraft, samtidigt som det främjar hållbara transporter.

Källa: Svenska Yle